keskiviikko 16. joulukuuta 2015

Force awakens, No spoilers :)

Ugh. Olen suht innoissani odotellut uutta Star Warsia ja pakko se oli raahautua teatteriin heti ensi-iltaan kun ei mulla ollut muutakaan tekemistä :) Ja J.J.Abramsin Star trekit ovat olleet oikein mainioita joten luottoa löytyi jonkun verran. Mielelläni katson myös parjatut esiosat joten pelkoa niiden alittamisesta ei oikeastaan ollut ollenkaan. Olen aiemmin kirjoittanut noista mun jännitysongelmista ja sen takia leffaan lähtemistä aina epäröin (käyn liian harvoin tämän takia) nyt ei ollut epäröinnille tilaa ja se oli hyvä koska zeizei ei pettänyt :)

Lähdin katsomaan elokuvaa Flamingoon ja paikalla oli runsaasti väkeä ja teatteri oli melkein täynnä. Lipun saatuani tajusin mihin olin tullut ja hymy ja innostus nousi. Nähtiin joukossa myös yksi Darth Vader ja nuori Anakin parivaljakko. Itse meinasin lähteä jediviittakylpytakissani mutta en sitten viitsinyt koska olin yksin ja multa puuttuu valomiekka :) Enivei, paikalla olijat tai ainakin minä ja muutamat muut, saivat ilmaiset karkit ja edellämainittu parivaljakko sai laatikollisen karkkia sekä paikalla olijoista oli arvottu yksi onnekas joka sai kaksi julistetta ja muuta sälää elokuvan julkaisijan puolesta. Kuul.

Enivei, kävin merkkaamassa reviirin samalla kun odottelin ensimmäiset mainokset alta pois ennenkuin menin omalle paikalleni istumaan. On riivaavaa kyllä tuo mainosten näyttäminen niin pitkään ja siinä elokuvaa odotellessa kelailu ei ainakaan helpota mun kuumotusongelmia... Lipuntarkastajan pikkupuheen ja aiemmin mainittujen arpomisten jälkeen elokuva alkoi tutulla tekstillä ja vierivillä tarinaa selventävillä lauseilla. Tutut tekstit ja logo nostivat väreet ja innostuksen uusiin korkeuksiin ja olin myyty :) Taitaa muuten olla ensimmäinen Star Wars minkä näen teatterissa joten reaktio oli ihan odotettu :)

Itse elokuva? No en mä siitä ihan hirveästi voi spoilaamatta kertoa. Todella komeaa menoa, vaikka istuinkin tokassa rivissä ja 3D voisi ehkä olla vähän näyttävämpi/helpommin seurattaa kauempaa...? Kivasti sopi kyllä tietyissä kohtauksissa 3D:t, Ja musat on taattu Williams laatua. Katsoin myös tekstit loppuun ihan musankin takia :) Tykkäsin kyll paljon. Muutamasta Hollywood hölmöilystä/oikopolusta huolimatta :D Edellä mainittuja hölmöyksiä on myös aiemmissa leffoissa ja melkein jokaisessa nykypäivän leffassa. Ne ei silleen pistä pahasti silmään mutta välillä vähän ihmetyttää elokuvatekijöiden järki/logiikka :) Luvassa on vauhdikasta lentelyä, taistelua, valomiekkataistelua, hieman huumoria, droideja, uusia hahmoja, tuttuja hahmoja ja jonkun verran todella synkkää menoa (sen enempää spoilaamatta :) ). Ainakin yksi Stormtrooper jopa osuu johonkin :D Eli kaikkea mitä hyvään Star Wars leffaan kuuluu :) Itse tykkäsin kivasta ja söpöstä BB-8 droidista :)

Hölmöyksistä huolimatta elokuva aiheutti väreitä ja tunteita useaan otteeseen ja on todella kova ja kaivattu lisäys aiempiin episodeihin. Pari asiaa jää tietenkin auki mutta ei haittaa ja loppu nostatti taas pienet väreet :) Seuraavan episodin odotus on vaan pirun kova ja pitkä :D Voit olla eri mieltä mun kanssa mut mä tykkäsin ja se riittää mulle :)

Olkoon voima kanssasi
Keklumestari

PS. Pliis Disney julkaiskaa originaalit originaaleina. Katsoin taas kerran episodit 4-6 bluray boxisetistä ja ne turhat jälkilisäykset ovat täysin turhia, rumia ja elokuvat pilaavia. Varsinkin jedin paluun ''hassunhauska'' laulukohtaus. MITVIT? Toki originaalissakin on laulukohtaus mut se on paljon parempi ja nukeilla tehty :D Elokuvan taika on osittain kiinni myös aikakaudesta ja sen ''rajoituksista'' ja ratkaisuista. Mielestäni elokuvantekijät luottavat nykyään liikaa tietokoneisiin ja se on sääli. Ilmeisesti ainakin Christopher Nolan ja juurikin J.J. Abrams käyttää paljon/mahdollisuuden mukaan käytännön efektejä. Mun mielestä vanhat Star Warsit ovat/olisivat edelleen todella hyvännäköisiä ilman turhia tietokonelisäyksiä. Toki jotkut efektit voivat vaikuttaa ''kömpelöiltä/tökeröiltä'' mutta mun mielestä ne on siistejä koska tiedät että ne on tehty ihan oikeasti. Kaikki kunnia tietokoneella tehtävälle taiteelle mutta liika on liikaa. Väittääkö joku että Citizen Kane, Alien tai vaikka King Kong olisivat parempia nykyaikaisten tietokone-efektien/lisäysten kanssa? Jos väittää niin on väärässä :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti