maanantai 14. joulukuuta 2015

Fallout 4:n lopullinen tuomio?

Internetissä on (vissiin) ollut keskustelua Falloutin olevan hajalla ja jopa pelikelvoton. Samaa keskustelua käytiin mm. Skyrimin kohdalla. Kummatkin ovat Bethesdan pelejä ja pelipiireissä liikkuukin vitsi siitä että Bethesdan peli ei ole Bethesdan peli jos se toimii moitteetta julkaisussa. En edelleenkään ymmärrä edellämainittuja juttuja koska mulla ei ole ollut suuria peliä rikkovia ongelmia kummassakaan tapauksessa. Fallout 3:ssa ja New Vegasissa tapahtui ajoittain jäätymistä, New Vegasissa enemmän, mikä luonnollisesti v....ti ja johti uudelleenkäynnistämiseen mutta ei rikkonut peliä tai vähentänyt kokemuksen vaikuttavuutta. Lisäksi minun tapauksessani New Vegasin minipeli Caravan ei toiminut kunnolla eli peliä ei voinut voittaa :D Caravanin toimimattomuus johti ainoastaan siihen etten saanut pelistä kaipaamaani platinapystiä :) (kai sitä Caravaania voisi koittaa uudestaan jossain vaiheessa). Skyrimissä lohkarit kuulemma lenteli väärinpäin ja muuta pikkukivaa. Itselleni näitä tapauksia ei juurikaan tullut vastaan. 

Olenko onnekas? En tiedä. Mutta onko samankaltaiset tapaukset ihmisten mielestä oikeasti peliä rikkovia? Ei mun mielestä. Vetääkö ihmiset turhaan ''herneen nenään'' mihinkään oikeasti vaikuttavista pikkuseikoista? Ehdottomasti. Onko muilla ollut OIKEASTI peliä rikkovia ongelmia? Ehkä mutta veikkaan että Bethesda ottaa/on ottanut homman haltuun päivityksillä. Onko oikein että peli ei toimi kunnolla julkaisussa? Ehkä, mutta nykysukupolven pelien laajuus ja ''monimutkaisuus'' aiheuttaa varmasti ongelmia mitkä selviävät vasta julkaisun jälkeen tapahtuvassa yleisessä ''testauksessa''. Veikkan että ennen julkaisua tapahtuva testaus ei voi millään tavalla korvata koko yleisön kokemuksia/pelityylejä/kokeilevaa pelaamista. Nykypelaajat ovat kekseliästä porukkaa ja moent yrittävät tahallaan koetella pelien rajoja ja niiden ''rikkomiskeinoja''.

Mut enivei, Fallout 4:ään. Pelasin pelin ratkaisun lopulta kolmella eri tavalla läpi. Vaihtoehtoja on ilmeisesti 4 eli Instituten, Brotherhoodin, Railroadin ja Minutemenin ratkaisut. Minulta on näkemättä Minutemenin ratkaisu mutta erään viestiketjun viestin perusteella ratkaisu on loppujen lopuksi samankaltainen kuin muutkin. Fallout 4 ratkaisut on siitä mielenkiintoisia ettei ne ole todellakaan mustavalkoisia. Tämä on ihan hyvä asia koska yleensä peleissä mennään tylsillä hyvis/pahis linjoilla. Mutta. Tämä harmaan sävyihin sekoittuva sekamelska johti minun tapauksessani siihen että koetut ja oletetun samankaltainen ei koettu ratkaisu eivät miellyttäneet minua täysin. Miksi? SPOILERSPOILER: Koska harmaasävyinen ratkaisu johtaa siihen että joka ratkaisulla on hyvät ja huonot puolet eli joku osapuoli lahdataan surutta kun toinen itsekkäästi ajaa omaa asiaansa. Eli olen (salaa) toivonut tylsästi kaikkien osapuolien selviämiseen johtavaa rauhaa, koska olen vain sellainen :) SPOILERLOPPUU Pahan tekeminen peleissäkin tekee pahaa :) Mut faktaa on myös se että kaikkia ei pysty miellyttämään ja se on ihan fine :) Ei edellä mainittu vaikuttanut kokemuksen huikeuteen millään tavalla ja seison edelleen aiemman arvioni, KLIK, takana.

Bugeista

Toki minulle tuli vastaan tietynlaisia bugeja mistä kerron seuraavassa. Ajoittain dialogi meni ''jumiin''. Eli puhetta ei kuulunut ja kamera jäätyi pelihahmoon joka hymisi ja nyökytteli nappeja painelemalla. Ongelma meni itsestään ohi kun malttoi odottaa hetken mutta en ole ihan varma menikö joku valinta ohi kun malttamattomana rämpyttelin nappeja :D Autoseivin lataaminen on tietty aina mahdollista jos pelkäsi missaavansa jotain :) Onhan se tietysti vähän riivaavaa jos joutuu koko ajan latailemaan. Mutta ei tätä kauhean usein minulle sattunut. 

Toinen isompi bugi liittyy mukaan tuppautuviin kavereihin. Tästä taisin mainita aiemminkin. Eli Curie hahmo hävisi kun lähetin hänet Sanctuaryn turvapaikkaan. Muut pelaajat ovat löytäneet Curien hänen alkuperäisestä kohtaamispaikastaan mutta minä en häntä sieltä löytänyt. No ongelma hävisi uuden pelihahmon luomisen jälkeen :) Ja sain tehtyä Curien kumppanitehtävän loppuun tällä uudella hahmolla :) Muita hahmoja en mielestäni hukannut mutta muille tätä on vissiin sattunut.

Kolmas isompi bugi liittyy erään paikan koluamiseen/bobbleheadien metsästämiseen ja sitä kautta platinan saavuttamiseen. Eli paikassa X olevaa bobbleheadia ei saa ilmeisesti tietyn päätarinan vaiheen (SPOILERSPOILER kyseinen vaihe on vissiin Instituutin palkkasoturin kohtaaminen SPOILERlOPPUU) jälkeen tai sitten paikassa X alkava tehtävä ei bugin takia käynnistynyt ensimmäisellä hahmollani. Kokeilin samalla hahmolla useampaa aiempaa tallennusta tuloksetta. Mikä luonnollisesti vitutti ja aikaa tuhraantui turhaan pyörimiseen :D Mutta siitä viis. Tein uuden hahmon ja Bobblehead ja platinatrophy saavutettiin :) Ja tämä oli ihan hyvä syy tehdä melee painoitteinen uusi hahmo :)

Muita miinuksia?

Ei mulla edelleenkään kummempia miinuksia tule mieleen. Mutta alla muutama:

Lisää samaa Bethesdan Fallouttia vain pienillä mausteilla? Onko tämä huono asia? Ei mun mielestä. Mitä enemmän sitä kivempi :) Bethesdan Falloutteihin on kulunut ja tulee kulumaan tolkuton määrä aikaa :) Asiat mitä tehtiin vähän erilailla tehtiin hyvin. Uutena lisänä asutusten rakennus on ihan hauska lisä mutta en mä sitä jaksanut ihan hirveästi ja kun mestoja rupesi olemaan kolmattakymmentä, hyökkäyksiäkin oli enemmän mikä oli riivaavaa koska yleensä oli joku isompi tehtävä kesken. Mutta eipä puolustuksen epäonnistumisesta silleen mitään miinuspuolia tullut. Kai.

Jotkut kovat vihut ovat välillä ärsyttävän sitkeitä, varsinkin tietyillä aseilla. Mutta explosive sub machine gun to the rescue :) (VINKVINK kyseinen konkkari on oikeasti kova, kantsii säilyttää vaikka statsit eivät ole kovimmat mahdolliset) Alpha deathclawit, mirelurk Queenit ym. ''kovikset'' ei voi sulle mitään jos omaat kyseisen konekiväärin :)

Mukana tulevat kaverit pilaavat joskus sniikkailun päättömällä hyökkäilyllään vihujen huomatessa jonkun hyökkäilevän jostain.

Tietyn pisteen ja tiettyjen aseiden saamisen ja tunaamisen jälkeen peli ei enää ole kovinkaan vaikea. Toki sitä saa vaikeammaksi vaikeusastetta rukkaamalla. Ehkä pitäisi kokeilla :) Toki on ihan kiva puukottaa kaikkea liikkuvaa saamatta itse pahemmin osumaa iholle pyrkiessä :) Toki sniikkailukin on todella helppoa jossain vaiheessa.

On toinenkin trophyn saamiseen liittyvä ärsyttävä asia. Eli yksi ärsyttävimmistä trophyistä on ''siirtokunnan'' saaminen 100 % onnellisuuteen. Miksi kyseinen akti on niin saatanan kryptinen? Tutkin vähän interwebsteriä ja ilmeisesti kyseinen trpphy vaatii luonnollisesti tarpeeksi ruokaa, vettä, sänkyjä sisätiloissa ja turvallisuutta. Lisäksi pitäisi löytyä tarpeeksi kolmosluokan kauppoja ja vissiin vähän koristeita ja viihdykettä ym. Koristeiden ja viihdykkeitten tekeminen on sinällään helppoa mutta veemäisen tästä tekee nuo kaupat... Mulla oli kaikille kivat oltava, taloissa telkkareita ja koristeita sekä edellämainitut perustarpeet kunnossa. Eli jäljelle jäi kauppojen kyhääminen ja niiden miehittäminen. Onnellisuuteen vaikuttavat vain tietyt kaupat eli esim. ase- tai panssari/haarniskakaupat eivät vaikuta siihen. Eli jäljelle jää klinikka, rafla, yleiskauppa ja vaatekauppa. EIkö olisikin loogista että yksi jokaista riittää? No ei se niin toimi saatana :D Mulla olis vissiin 12 klinikkaa ja ainakin yksi muita ennen kuin saavutin 100 % onnellisuuden... Naurettavaa eikö. Mulla oli jossain vaiheessa tyyliin 9 klinikkaa ja tyytyväisyys ei noussut 100 millään. Mulla oli varmaan yli 20 kauppaa, kaikki ei tietenkään miehitettyjä koska populaa vaan 22, ja kokeilin erilaisia yhdistelmiä tuloksetta. Lopuksi tein viimeisen testin ja tein muutaman klinikan lisää ja odottelin vielä hetken aikaa ja yhtäkkiä tyytyväisyys nousikin 100 aika helposti. Ärsyttävän tästä saavutuksesta teki myös se että oli pakko myydä myös tarpeellista kamaa ja odotella että kauppiaat saivat lisää rahaa että oli varaa rakentaa uusia kauppoja... Ja mikä pahinta jos lähdit kyseiseltä 100% tähtäävältä uudisasutusalueelta, tyytyväisyys laski aika paljon... Eli et voinut lähteä ratsaamaan myytävää kamaa jotta saisit tarvittavat kaupat rakennettua... Ei tämä loppujen lopuksi ole kauhean paha tehtäväksi jos sen tekee pikkuhiljaa mutta ärsyttävän siitä tekee sen ettei noissa kauppojen rakentelussa ole mitään logiikkaa. Joku lisäinfo tämän saavuttamiseksi olisi ollut ohan kiva BETHESDA. 

Lisäksi tuo alueiden rakennusjuttukin on todella ärsyttävä välillä varsinkin kun pitäisi päättää kenet laitat kauppaan myymään on vähän kikkailun varassa nähdä missä kyseinen henkilö on tällä hetkellä. Yksinkertainen ja toimiva ratkaisu olisi valikko mistä näkisi ja mitä kautta voisi laittaa asukit hommiin huomattavasti helpommin.

Lopullinen tuomio siis :)

Edellä mainitut ongelmat ovat siis todella pieniä eikä edelleenkään peliä rikkovia tai kokemusta rajoittavia. Mun mielestä. Toki ihmisillä on oikeus mielipiteeseen mutta jossain mennään mielipiteissäkin metsään jos lievät tekstuurien bugit/latausviiveet ja framereitin ajoittainen tippuminen, hassusti liikkuvat NPC:t tai sekoilevat viholliset ym. pikkuviat tekevät tämäntyylisestä pelistä mielestäsi pelikelvottoman. Ja näitä ongelmia ei siis jatkuvasti edes ilmene. 

Tottakai on ihan aiheellista keskustella siitä miksi julkaista ja tulisiko kehittäjien julkaista pelejä ''keskeneräisinä''. Toisaalta julkaisupäivän venyttäminen jatkuvasti on ärsyttävää eikä välttämättä palvele kuluttajaa jos ollaan lupailtu jotain johonkin mennessä. Toisaalta ei kukaan suuttunut Witcher 3:kaan tapauksessa. Sitä lykättiin useaan otteeseen ja lopputuloksena on loistava? peli jo julkaisussa. Niin olisiko looginen ja hyvä ratkaisu julkaista julkaisupäivämäärä vasta kun tiedetään että peli on oikeasti valmis? Ei toisaalta varmaan paras ratkaisu nykymaailman kaikkimassitmullenyt yrityspolitiikan vallitessa... Kuka uskaltaisi olla muutoksen sanansaattaja? Yrityksenä ja yksityisenä henkilönä :)

Mut enivei, olen edelleen sitä mieltä että peli on huikea ja allekirjoitan tosiaan aiemman arvioni. Edelleen todennäköisesti yksi minun kaikkien aikojen lemppareista :) Tottakai nykypolven jatkuvasti lisääntyvän mahtavuuden edessä on todella vaikea valita kaikkien aikojen suosikkeja :) Ennen oli helpompaa

T. 
Keklumestari

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti