maanantai 16. marraskuuta 2015

Peliarvostelu/Hehkutus :) : Fallout 4 Editoitu

Olen pelannut tänä vuonna useampaa loistavaa peliä kuten Bloodborne, Metal Gear Solid 5, Witcher 3 ja Arkhamn Knight, unohtamatta yllättävän kovaa ja hauskaa Rocket Leagueta ja hengailupossen kestosuosikkia Änäriä. Mutta yksi sarja jonka uutta osaa odottaa aina jo edellisen ilmestyessä :D on Fallout sarjan pelit. Edellä mainitut ovatkin enemmän taito ja täydellisen suorituksen metsästystä alleviivaavia. Loistavia kuitenkin vaikka itse olen yleensä rynnäkkötaktiikalla etenevä :) Joten uusi fallout on todella odotettu fiilistelevää suoritusta vaativa eikä suurempia ''mahdollisimmanhyvinsuoritus''paineita ole juurikaan. 

New Vegasista on kulunut jo 5 vuotta joten odotus on ollut suhteellisen pitkä. Itse rakastuin sarjaan aikoinaan Fallout 3:sen ilmestyessä. Tiesin kyllä sarjan maineen jo ennestään mutta en ollut pelannut näitä klassikoita ennen 3 osaa. Ystäväni Ila hommasi Fallout 3:n ja vietin monta iltaa katsellen ja itsekin välillä pelaten ja olin koukussa :) Hommasin pelin myös vanhalle ruoska PC:lleni joka ei jaksanut pyörittää peliä kunnolla mutta silti pelasin sitä aika paljon, koska olin koukussa :D Loppujen lopuksi peli oli itselleni suurin syy hankkia Playstation 3 ja samalla nostaa jonkin aikaa uinunut rakkauteni videopeleihin uudelle tasolle. Toki minulla oli Playstation 2 mutta se ei ollut niin aktiivisessa käytössä kuin nykyiset konsolit

Fallout 4 sijoittuu Bostoniin ja sen enempää spoilaamatta, sankari (mies tai nainen, minun tapauksessani punatukkainen misu) lähtee jäljittämään perheenjäseniään. Ei tarinasta viitsi enempää kirjoittaa spoilaamatta mutta päätarinan lisäksi pelissä on luonnollisesti järjetön määrä muutakin tekemistä. Erilaiset sivutehtävät kuten paikkojen puhdistus vihuista, uudisasukkaiden auttamiset, kaman metsästykset tai ihan vaan paikkojen löytäminen ja koluaminen, tiirikoiminen- ja hakkerointi''minipelit'' vievät aikaa melkein huomaamatta :) Ja olenkin salaa tyytyväinen että mulla ei ole muita velvollisuuksia kuin salilla käyminen estämässä pelaamista :D  Tiirikointi ja hakkerointi on pitkälti samanlaista kuin aiemmissa osissa ja itse olen aina tykännyt näistä pienistä lisistä räiskintään ja sniikkailuun.Tuntuu että joka talosta löytyy todella paljon tiirikoitavaa ja hakkeroitavaa. Mikä on tavallaan ihan kiva mutta välillä rajoittaa nopeampaa etenemistä. Myös pieniä kaanonin yksityiskohtia löytyy joka puolelta ja Fallout veteraanit tunnistaa monia tuttuja juttuja. Itse en meinaa muistaa kaikkea luettua ja koettua mutta kyllä tietyt jutut tunnistan minäkin :)

Apuna tehtävissä on tietysti kaikenmaailman astalot joita pystyy myös muokkaamaan paljon, VATS, hahmonkehitys ja taidot sekä paljon mukaan rekrytoitavia kavereita. Kerralla voi olla kuitenkin vain yksi kaveri. Erilaiset kaverit tykkäävät erilaisista lähestymistavoista kuten tiirikoimisesta, rändomien auttamisesta jne. En ainakaan itse ole onnistunut vielä karkoittamaan ketään pelityylilläni :)

Hahmonkehitys perustuu S.P.E.C.I.A.L (Strenght, perception, endurance, intelligence, agility luck) ja Perk systeemiin. SPECIAL systeemissä laitetaan 1-10 pistettä ominaisuuksiin ja se vaikuttaa hahmon ominaisuuksiin ja erilaisien pelaamistapojen onnistumiseen. Voimakas on hyvä meleessä ja pystyy kantamaan paljon kamaa ja älykäs hahmo saa enemmän kokemuspisteitä jne. Perk syteemi toimii samalla periaatteella kuin SPECIAL:kin eli ominaisuuksille laitetaan 1-5 pistettä ja ne vaikuttaa hahmon ominaisuuksiin vähän yksityiskohtaisemmin kuin SPECIAL. Esim. pystyt tiirikoimaan vaikeampia lukkoja tai ei automaattipistoolit tekevät enemmän vahinkoa. Poissa on aiemmista osista tuttu systeemi jossa laitettiin uuden levelin myötä yksittäisiä pisteitä ominaisuuksille kuten pienet aseet, tiirikointi, sniikkaus jne. Uusimekanismi on hieman erilainen mutta lopputulos on kuitenkin sama. Perkit aukeavat SPECIAL pisteiden myötä eli joku Perk vaatii esim. 6 tai enemmän agilityä jne. Tämä on ihan hyvä ja toimiva setti ja edellisistä osista tuttu Perkin/ominaisuuden buustauksen ajoittainen valinnan vaikeus on edelleen läsnä, varsinkin siinä vaiheessa kun suosikki aseet, tiirikointi ja hakkerointi on buustattu täysille :)







VATS on aiemmista osista tuttu aikaa hidastava ja vihollisen osumapaikat erikseen näyttävä systeemi joka käyttää Action Pointseja, mitkä määräytyy, S.P.E.C.I.A.L systeemin ja perkkien ja mm. varusteiden ja ''lääkkeiden'' avulla, ampumiseen ja/tai lyömiseen. Eri aseet käyttää eri määrän AP:ta. Ilman VATS:ia räiskiminen kuuluu asiaan mutta se ei ole niin sujuvaa kuin fps peleissä yleensä joten VATS systeemia kannattaakin käyttää melkein aina kuin siihen on mahdollisuus. Varsinkin tiukoissa paikoissa. Asetta ei voi enää ampua, mikä on sääli mutta ehkä se koettiin liian hyväksi taktiikaksi :D Toki tietyillä Perkeillä saa mahdollisuuden riisua vihollinen aseista. Minun mielestä ammuskelu/räjähdykset tuntuvat aiempaa brutaalimmalta ja miehekkäämmältä, mikä on vain hyvä asia :) Myös räjähteet tekevät pahaa jälkeä viholliseen kuin viholliseen. Fallout maailman kestosuosikkini Combat Shotgun on edelleen kova ja suht usein käytössä, vaikka nykyinen lähestymistapani onkin enemmän sniikkailevan suuntainen.

Poissa on myös aseiden ja varusteiden korjaus eli ne eivät hajoa (paitsi power armor), mikä on sinänsä sääli koska mun mielestä oli kiva löytää vihuilta aseita joilla voit korjata omat suosikki välineet. Power armor menee myös rikki hämmentävän nopeasti. Korjaus asemia on kyllä ympäri maailmaa ja siirtokuntiin voi rakentaa myös sellaisen. Tämä vähentää kyllä ''turhaa'' säätöä ja arpomista. Toisaalta usein kaatuneilta saatavat turhat aseet jää yleensä käyttämättä jos ei ole tarpeeksi ''kantovaraa'' tavaraluettelossa. Kaverit pystyvät kyllä kantamaan jonkin verran kamaa jotta ne voi roudata lähimpään putiikkiin myytäväksi. Aseita ja varusteita voi myös purkaa modaus- tai siirtokuntien rakennustarvikkeiksi. 

Uutena ominaisuutena on tullut siis siirtokuntien perustaminen ja ylläpito. Tämä on minun mielestä vähän rasite koska näihin paikkoihin voi tulla hyökkäys jos paikan puolustus ei ole kyhätty kuntoon ja kuka haluaa lähteä puolustamaan kun kuumottava tehtävä on kesken? Toisaalta minun pelin aikana on tullut vain muutama hyökkäys. Toivottavasti ei rupea tulemaan useammin kun peli etenee ja siirtokuntien määrä lisääntyy.

Miinuspuolia? :) 

Oma pleikkariversioni nykii ajoittain isommissa kähinöissä ja uusille alueille tullessa mutta se ei sinänsä minua haittaa koska en ole mikään suorituskykyä/grafiikkaa ylistävä. Grafiikat yleensä on ihan hyviä ja kivoja maisemia on paljon mutta onko ne tarpeeksi hyviä? Mun mielestä kaikki pelit ovat jo vuosikausia tarpeeksi hyvän näköisiä niin Fallout 4:kin. Pelikokemus on tärkein. Internetissä vissiin keskustellaan taas kerran onko se nyt tarpeeksi nätti mitä trailereissa ym. jne. Tätä on varmaan joka pelin kohdalla nykyään :)  

(New Vegasia riivannut ja pelikokemuksen täydellisyyttä vähentänyt :) jäätymisongelma ei tunnu vaivaavan tätä osaa vaikka muutaman kerran minulla peli onkin jäätynyt uutta paikkaa ladatessa eli sisältä ulos tai ulkoa sisälle mentäessä.)

Muutama kumppani on kadonnut vaikka olen lähettänyt ne tiettyyn paikkaan uutta kumppania kosiskellessa. Tästä on netissä keskustelua eli ilmeisesti joku bugi/tietyt hahmot menevät tiettyyn paikkaan mistä eivät kerro. Tämä on ärsyttävää koska itse tarvitsisin tietyn hahmon yhteen tehtävään. Eiköhän Bethesda korjaa tämän jossain vaiheessa. Täytyy myös tutkia nettiä mistä kadonnut hahmo voisi löytyä.

Ehkä tuo siirtokuntien kyhäily. Ei ole minulle ainakaan vielä kovasti nappaillut vaikka olenkin perustarpeita osaan paikoista kyhäillytkin. Ehkä sitä jossain vaiheessa kokeilen rakentaa jotain isompaa. Kunhan nyt koluan ainakin päätarinan läpi ensin.

Äärimmäisen koukuttava :) En edes kehtaa sano monta kymmentä tuntia olen pelannut ensimmäisen viikon aikana :D mut eipä mulla olekaan muita velvollisuuksia ni kerkeen pelata. 22-23 välinen nukkumaanmeno aikani on muutaman kerran venähtänyt koska olen heikoilla tämän kanssa mutta meinaan skarpata kyllä taas ensifiiliksen haihduttua. 

Edit: Plussana uusi ominaisuus ruumiita ja laatikoita ym. kolutessa ei tarvitse enää rämpyttää ympyrää poistuakseen :) eli helpottaa hommaa kun voi vain liikkua pois laatikon ääreltä seuraavaan kohteeseen.

Tuomio?

Kuten edellä luetusta saattaa moni päätellä, on Fallout 4 mielestäni loistava. Miinuspuolet ovat lähes merkityksettömiä/katoavat kaiken mahtavuuden alle ja kokemus on huikea. Jo viikon (ja hävettävän monen tunnin :) )  pelaamisen jälkeen veikkaan että Fallout 4:stä tulee yksi minun kaikkien aikojen suosikipeleistä :)

Edit: Tarinan eteneminen johtaa valintoihin mitkä eivät ole mustavalkoisia eli jotkut päätökset ovat todella vaikeita. Täytyy kyllä kokeilla useampaa lähestymistapaa jossain vaiheessa :)

42/10
T:
Keklumestari Kinnunen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti